Hoe Dawn en Radboud Universiteit scholen socialer maken

De Social Shuffle: een klassikale tool ontwikkeld in opdracht van Zorg en Zekerheid

26 OKTOBER 2015, AMSTERDAM 26 OKTOBER 2015
Samenvatting
In een sociale samenleving zijn mensen gezonder en gelukkiger. Dat is de overtuiging van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, die met Dawn voor een sociale innovatie strategie heeft gekozen. En waar een sociale samenleving begint? In de schoolklas, een maatschappij in het klein. Omdat er de laatste tijd veel onrust op scholen lijkt te heersen, hebben Dawn en Zorg en Zekerheid de Social Shuffle ontwikkeld.

De Social Shuffle is ontwikkeld naar aanleiding van recent onderzoek van wetenschappers aan het Radboud. Daaruit blijkt dat het veranderen van de klasopstelling de verhoudingen tussen leerlingen kan verbeteren. Zet kinderen die geen vrienden zijn een tijdje bij elkaar, en ze leren elkaar beter kennen en waarderen, zodat de klas socialer wordt.

Een simpel, maar waardevol inzicht. Daarom zag Dawn de kans om een brug te slaan tussen wetenschap en de samenleving. Met het Radboud werd een methode bedacht om dit inzicht voor leraren makkelijk toepasbaar te maken.

Dawn ontwikkelde een online tool, waarmee basisschoolklassen hun opstelling kunnen veranderen. De tool zorgt dat er altijd optimaal geshuffeld wordt, zodat in de loop van het schooljaar iedereen een keer bij elkaar zit.

De tool wordt in klassen op het digiboard getoond en maakt van shuffelen een klassikaal spel. De Social Shuffle is in klassen getest met zeer positieve reacties. Leraren vonden het handig en kinderen te gek. Dat ze niet meer naast hun beste vriendjes mochten zitten bleek ineens geen probleem.

Komende tijd wordt de Social Shuffle bij meer scholen onder de aandacht gebracht. Iedereen kan de tool alvast proberen en gebruiken op socialshuffle.nl

Het project is een voorbeeld van nieuwe samenwerkingsvormen. Een zorgverzekeraar, een universiteit, bureaus, ontwikkelaars, producenten, scholen en leraren. Dat is hoe Dawn het liefst werkt: als een ‘collab agency’.

De Social Shuffle: www.socialshuffle.nl

Concept, strategie en digital design: Dawn
Interaction design en development: IJsfontein
Productie Maatschappij: Hazazah